سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هادی من

به برکت دعای پدر

    حضرت آیت ا.. العظمی مرعشی نجفی فرمودند: زمانی که در نجف بودیم یک روز مادرم فرمودند:« پدرت را صدا بزن تا تشریف بیاورد برای نهار». حقیر رفتم طبقه فوقانی، پدرم در حال مطالعه خوابش برده بود. من ماندم چه کنم، خدایا امر مادرم را اطاعت کنم؟ از طرفی می ترسیدم با بیدار کردن ایشان از خواب، باعث رنجش خاطر مبارکشان شوم.

    خم شدم و لبهایم را کف پاهای پدرگذاشتم و چندین بوسه زدم تا اینکه بر اثر قلقلک پا بیدار شدند. دید من هستم، پدرم سید محمود مرعشی وقتی این علاقه و ادب و کمال احترام را از من دید، فرمود: شهاب الدین تو هستی؟

   عرض کردم : بله. آقا دستش را به سوی آسمان بلند کرد و فرمود: پسرم خدا عزتت را بالا ببرد و تو را از خادمین اهل بیت علیهم السلام قرار دهد، بعد آقا فرمودند: هر چه دارم از برکت دعای پدرم است.


درخواست یک جوان از علامه طباطبایی

نامه جوان:

محضر مبارک حضرت آیة الله العظمی جناب آقای طباطبایی سلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

جوانی هستم 22 ساله، که تنها ممکن است شما باشید که به این سوال من پاسخ گویید.

در محیط و شرایطی زندگی می‌کنم که هوای نفس و آمال بر من تسلط فراوان دارند و مرا اسیر خود ساخته‌اند و سبب باز ماندن من از حرکت به سوی الله شده‌اند.

درخواستی که از شما دارم این است که بفرمایید بدانم به چه اعمالی دست بزنم تا بر نفس مسلط شوم و این طلسم شوم را که همگان گرفتار آنند بشکنم و سعادت بر من حکومت کند؟ لطفاً نصیحت نمی‌خواهم، بلکه دستورات عملی برای پیروزی لازم دارم.( 23/10/1355)

جواب:

السلام علیکم

برای موفق شدن و رسیدن به منظوری که در نامه مرقوم داشته‌اید، لازم است همتی برآورده و توبه‌ای نموده، به مراقبه و محاسبه پردازید.

به این نحو که هر روز که هنگام صبح از خواب بیدار می‌شوید، قصد جدی کنید که در هر عملی که پیش می‌آید رضای خدا را مراعات خواهم نمود، آن وقت در سر هر کاری که می‌خواهید انجام دهید نفع آخرت را منظور خواهید داشت به طوری که اگر نفع اخروی نبود، انجام نخواهید داد و وقت خواب چهار پنج دقیقه در کارهایی که روز انجام داده‌اید فکر کرده و یکی یکی از نظر خواهید گذرانید.

هر کدام مطابق رضای خدای انجام یافته شکر بکنید و هر کدام تخلف شده استغفار. این رویه را هر روز ادامه دهید. این روش گرچه در ابتدا سخت است و در ذائقه نفس تلخ، ولی کلید نجات و رستگاری است و هر شب پیش از خواب اگر توانستید سور مسبّحات ( حدید ـ حشر ـ صف ـ جمعه و تغابن ) را بخوانید و اگر نتوانستید تنها سوره حشر را بخوانید و پس از 20 روز، حالات خود را برای بنده بنویسید.

ان شاء الله موفق خواهید بود.

تذکرات اخلاقی از علامه طباطبائی

- درس اخلاق

علامه می‌فرمود:

«درس اخلاق، گفتنی نیست، عمل است

- زیارت اهل قبور

علامه هر شب جمعه به زیارت اهل قبور می‌رفت و معتقد بود:

«رفتن به قبرستان در سازندگی انسان مؤثر است

- اثر سوء عصبانیت

حجت الاسلام و المسلمین فاطمی‌نیا به نقل از علامه می گوید:

«گاهی یک عصبانیت، بیست سال انسان را به عقب می‌اندازد

- مهم‌‌ترین وظیفه انسان

علامه می‌فرماید:

«ما بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری از اطوار و شئون زندگی ما مهم‌تر از آن نیست، اینست که خودمان را درست بسازیم

- والدین

آیت الله امجد نقل می‌کنند:

شخصی به مرحوم علامه عرض کرد: «با این پدر و مادرهای پر توقع چه کنیم؟ ایشان فرمودند: « غیبت پدر و مادرها را نکنید

- دنیا

علامه طباطبایی می‌فرمود:

«عناوین دنیوی، اگر وفا و دوام داشته باشند تا لب گورند و نوعاً هم، بی‌وفا هستند، بعد از آن مائیم و ابدِ ما

- ذکر آخر عمر

علامه در اواخر عمر مبارکشان دائم می‌فرمودند:

«توجه! توجه!» و این، فراتر از «تذکر» و «تفکر» است.

- عاطفه

نجمة السادات طباطبائی (فرزند علامه) از قول پدر می‌گوید:

«بشر باید عاطفه داشته باشد کسی که عاطفه ندارد، یعنی با قرآن دوست نیست


قوانین طلایی برای مبارزه با فراز و نشیب زندگی

   زنـدگـی امـروزی مـملـو از فـراز و نـشـیـب است. برای کامیابی باید با مشکلات مباره نمود و هیچگاه بـر اثـر بروز سختی ها و شکست ها نـا امید نگردید. زندگی همانند بازی فوتبال می ماند که تا دقیقه 90 مـمـکـن است سرنوشتش تغییر کند.

در این قسمت 20 قانون طلایی کـه شـمـا را در طـی مسیر یاری میرساند، آورده شده است.

 * حتی رئیس هم باید آستینهایش را برای کار کمی بالا بزند

زیردستان خـود را وادار بـه انـجـام کـاری نـکنید که خودتان تا کنون انجامش نداده اید و یا رغبتی به انجام دادنش ندارید. اگر رئـیس یا سـردسته گروهی هسـتـیـد باید سرمشق والگوی دیگران قرار بگیرید، آنگاه هیچکس نیز در انجام کاری با شما بحث نخواهد کرد.

* هیچگاه %100 هیچ چیز را برای هیچکس بر ملا نکنید

اگر شما خیال دارید میلیونر شوید بهتر است هیچگاه تمام جزئیات برنامه و نقشه خود را به کسی نگویید. همواره چیزی را نزد خودتان نگاه دارید.اگر مجبور به افشای آن شدید تنها %75 تا%90 آن را بر فاش سازید.همان %10 از شما حفاظت خواهد کرد(خصوصا هرگاه آن %10 باقیمانده غیر قانونی نیز باشد) و همچنین ضامن آن میگردد که آن ایده متعلق به شما میباشد.

 *هنگام خشم وعصبانیت تصمیم نگیرید

مردان باهوش و محـتـاط مـطـلع هـستند که برای درست اندیشیدن به آرامش ذهن نیاز میباشد. هنگامی که شما عصبانی هستید، از روی خشم و غضب و نـه از روی مـنطق صحبت خواهید کـرد. احـسـاسـات و هیـجـانات خـود را کنترل کنید. این یکی از مهمترین قوانین میباشد. زمانی که عصبانی هستید شما دیگران را تهدیداتی میکنید که قادر به عملی کردن آنها نمیباشید و یا تصمیماتی اتخـاذ می کنید که در آیـنده پشیمانی به بار خواهند آورد.

مرد است و قولش

هیچگاه نباید زیر قولتان بزنید. همواره سر قول و حـرفـتان بمانید ( البته بهتر که هیچگاه قولی به کسی ندهید ولی می دانم که بعضی از شمـا نـمـی تـوانـیـد جـلوی خودتان را بگیرید). درست زمانـی که شخصی دیـگر بـه شـما اعـتـماد نـداشـته باشد همان لحظه است که او را از دست داده اید.

بهترین روش برای جاخـالی دادن از گـلولـه های دشمنان آن است که هیچگاه در تیررس آنان قرار نگیرید

هرگز خود را در موقعیتهای دردسر ساز قرار ندهید. هیچـگاه در یـک مـکان با دشمن خود نباشید تا او نتواند مستقیما سر شما را نشانه بگیرد.

اگر قادر نیستید در جنگ منصفانه پیروز گردید، قوانین بازی را به نفع خود تغییر داده و یا بهتر آنکه کلا آنها را نقض کنید

اگر شما شخصی می باشید که همواره خواهان پیروزی است، هـمـیشـه پـیـروزی بدان مفهوم نیست که ملزم به رعایت قوانین بازی باشید. هرگاه مایل به پیشرفت در زندگی خود میباشید بهتر است قوانین جانبی و میانبر را نیز بیاموزید.

هـرگـاه مـردد بـودید کـه آیا بهتر است دشمنتـان از شـمـا هراس داشته باشد و یا آنـکـه مـورد احـترامش باشید همیشه گزینه ترس را برگزینید

محترم بـودن فـوق الـعـاده عالی است. امـا عـنـصر ترس بهتر از آن است. ترس بازدارنده بهتری نسبت به مورد احترام بودن می بـاشـد. تـرس دشـمـن را در مسـیر خـود متوقف می کند.

*کنار هر مرد موفقی یک زن موفق وجود دارد

شما برای کسب موفقیت به  پایداری و استقامت یک زن بزرگوار نیاز دارید. یک مرد بدون خانواده، یک مرد کامل نخـواهد بود. در مـقـابـل، یـک هـمـسر بـد و نـامـنـاسب شـما را از شکوفایی استعدادها و قابلیتهایتان باز می دارد.

*هیچ چیز پایدار و همیشگی نمیباشد

از عشق گرفته تا ثروت، مـوفقیت در تجارت، زیبارویی و حتی پرپشت بودن موی سرتان هیچ یک پایدار نخواهند ماند.

دوستانتان را نزدیک خود نگاه دارید، دشمنانتان را نزدیکتر

افراد همیشه در درک این گفته دچار سوء تفاهم می شوند. یـعنی آنکه می پندارند باید رفاقت صمیمانه ای با دشمنانشان داشته باشند. امـا آن تنـها به ایـن مـفهـوم است که شما باید منتـهـای تـلاش خـود را بکنید تا اعمال و حرکات دشمنتان را تحت نظر خویش داشته باشید. مثلا فردی را که مورد اعتماد شما است در تشکیلات وی وارد گردانیـد. از اقدامات وی آگاهی داشته باشید، افکارش را پیش بینی نموده و از نـقـاط ضعفش کمال استفاده را ببرید.

متمرکز بودن و پشتکار دو عنصر حیاتی موفقیت میباشند

اگر شما به خودتان ایمان داشته باشید هیچ چیز نمی تواند سـد راه شـمـا گردد. حـتی جملات دلسرد کننده نزدیکترین کسانتان نخواهد توانست شما را از حرکت باز دارد.

*هیچکس شکست ناپذیر نیست

ثروت نمی تواند ضامن شکست ناپذیری و  وفـاداری باشد. کـافی اسـت کمی مغرور و از خود راضی گردید و خواهید دید که نزدیکترین دوستانتان نیز از شما روی برمیگردانند.